Jun
2014

Vandra i Hökensås

Sommarens stora äventyr närmar sig med stormsteg!

I slutet av juli tar vi (jag och två pappor till) med oss våra söner till Kebnekaise, vi skall vandra från Nikkaloukta till Kebnekaise fjällstation och sedan vidare upp till toppen. Det kommer bli ett härligt oförglömligt äventyr, men för att inte mina grabbar skall få en chock tog jag med mig dem på en lång förberedande vandring i Hökensås…

vvleden1

Rätt pigga än så länge, väldigt kul att gå och lyssna vad de småpratar om…

Vi startade lördag förmiddag vid Hökensås Semesterby, där anslöt vi till Västra Vätterleden, vandrade ca 22km söderut och slog läger vid Södra Kroksjön, dagen efter vandrade vi ytterligare några km.

Planen var att att barnen skulle få uppleva hur det känns att gå långt och länge med tung packning på ryggen för att sedan sova dåligt, vakna stela med träningsvärk och ömmande kroppar, behöva dra på sig den tunga väskan igen för att fortsätta gå ett stycke till, detta är nämligen vad som kan komma att krävas av oss i sommar…

Min ryggsäck vägde drygt 20Kg. Den äldsta sonen som är 16 år, hans ryggsäck vägde 14Kg och den yngsta som är 12 år, han bar på 8Kg. (Nu hade vi med oss mycket vatten som vi inte behöver bära på i fjällen därför tror jag  ryggsäckarna blir något kilo lättare då…) Vi packade enligt filosofin, ryggsäckens vikt skall inte överskrida 1/3 av bärarens kroppsvikt, i takt med att vi åt och drack blev ryggsäckarna lättare.

vvleden2

En vacker led som också fungerar bra att springa på

Vi startade som sagt på förmiddagen, hade växlande molnighet och ca 18C, helt perfekt väder! Vi var förberedda för regn, men nederbörden uteblev… Man vandrar mestadels i barrskog vilket ger skugga och skydd mot solen.

I ett tidigare inlägg skrev jag om när jag sprang Västra Vätterleden, därför kommer jag inte beskriva leden igen, om du är intresserad läs inlägget ”Västra Vätterleden

Istället skall jag berätta lite om upplägget och upplevelsen…

Vi gick i ca 20 min och sedan tog vi en kort paus (ca 2-3 minuter) för att dricka och fylla på med energi, en näve nötter funkade utmärkt och var gott. En gång i timmen alltså vid var 3:e stopp då lyfte vi av oss ryggsäckarna och vilade axlarna, pausade typ 10 minuter…

Efter någon mil upplevde vi att 20 minuter gick väldigt fort, vi han inte gå speciellt långt mellan stoppen, därför bestämde vi att pausa var 30 minut men fortfarande vila axlarna en gång i timmen, alltså varannat stopp. Detta fungerade bättre, vi han gå ca 2km mellan varje paus…

vvleden3

En kort paus vid en av all sjöar som vi passerade…

Det som förtog glädjen denna dag det var alla knott, så fort vi stannade kom de flygandes från alla håll, värst var efter en mil då vi stannade för att laga mat, det gick knappt sitta still o äta. Myggspray US622 som har fått ”bäst i test” fungerar bra mot mygg, men inte mot knott…

carbonara

Riktigt god faktiskt!

Lunch vid 10km, restaurang ”Ankorna” bjöd på ”Skinnarmo’s Pasta Carbonara”. Den var riktigt god, rekommenderas i djungeln av frystorkad mat!

Sista 2-3 km var jobbigast, tyngden från vår packning började ta ut sin rätt över våra kroppar, vi var alla slitna och ömma lite varstans. Barnen skall ha en eloge, för jag hörde dem inte gnälla en ända gång. De hade ont under fötterna och i höfterna/axlarna där väskan spänner åt, men de ville inte bryta. Vi drog alla en lättnadens suck då vi kom fram till lägerplatsen vid Södra Kroksjön. Det var fantastiskt skönt att en sista gång lyfta av sig ryggan, man kände sig lätt som en fjäder när tyngden lyfts av…

vvleden4

Vi satte snabbt upp tältet, ett ”Hilleberg Nammatj 3 GT”  som jag införskaffade efter förra årets vandring, ett helt underbart tält! Hade gärna njutit av matlagning ute i det fria denna soliga sköna kväll, men knotten drev in oss i tältet, tack vare den rymliga absiden kunde jag laga mat inne i tältet, drog för myggnätet för ytterdörren men lät annars dörren vara öppen så att det blev maximal vädring, risken är annars att tältet blir blött på insidan av ångan från det kokande vattnet.

Den här gången åt vi Ostfylld Tortellini med Ölkorv, det funkade också bra, allt gick åt! Tortellini är bra för det innehåller en del energi och har låg vikt, det är mättande. För att variera smaken kan man tärna olika smaker av ölkorv, vill man ha en enkel sås till maten kan man blanda till en ”Varma koppen svampsoppa” men man blandar den med ”för lite” vatten så att den blir tjock, jättegott att sedan hälla soppan/såsen över maten…

Cornus

Sov riktigt bra i Haglöfs CORNUS -3

På natten sjönk temperaturen till 8C men vi sov alla gott i våra sovsäckar, jag har nyligen investerat i en ”Haglöfs CORNUS -3, 190L, Magnetite som jag verkligen sov bra i, den var varm och bekväm, jag som gillar att vända och vrida på mig klarade natten utan att få klaustrofobi. (Den väger 1,6Kg)

Vi somnade relativt tidigt, typ 22.00 och vaknade ca 08.00, värken och stelheten efter gårdagens strapatser lät inte vänta på sig, minns att jag skulle vända mig om i sovsäcken och knappt kom runt, det stramade i axlar och rygg…

Vi klev upp och åt en stadig frukost som bestod av havregrynsgröt toppad med russin samt knäckebröd med citronmajonäs och en varma koppen (svampsoppa). Jo jag vet, det låter som en konstig blandning men funkade faktiskt bra…

vvleden5

Grötfrukost i det fria…

Nu på morgonen blåste det lite lätt så knotten höll sig borta vilket var skönt, vi kunde sitta ute och äta. Efter frukosten tog vi ner tältet och packade ihop våra saker, sedan blev det till att gå några km till hämtningsplatsen där min kära hustru plockade upp oss med bil. De första 500 meterna var en pina för de ömmande axlarna och för höfterna, men när man fick upp värmen och stelheten hade lämnat kroppen då gick det faktiskt bra att fortsätta gå…

Jag tror verkligen att barnens lärde sig en läxa, attityden ”-det är väl inte så svårt att bestiga keb” var som bortblåst, de inser vilket arbete som ligger framför…

Nu ser jag verkligen fram emot att få åka upp till Kebnekaisefjällen igen! 🙂

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+