Jul
2014

Kebnekaise 2013

För ett år sedan vandrade jag tillsammans med ett gäng geocachere runt bergsmasivet Kebnekaise, dessutom avrundade vi vårt äventyr med en topptur!

Om tre veckor skall jag dit igen, ta med mina söner till Sveriges tak, det skall bli underbart!

I takt med att förberedelserna inför sommarens äventyr bli klara så börjar jag mer o mer tänka tillbaka på förra årets äventyr. Jag har inte skrivit om den expeditionen tidigare, nu vill jag i all korthet dela med mig av mina upplevelser från CC13 Kebne Expedition!

keb2013-1

Den nedre båtplatsen vid Ladtjovagge

Efter en natt på tåg och ytterligare någon timme med buss kom vi fram till Nikkaloukta där äventyret startade. Vi var ett stort gäng som bröt upp från ”Nikka” men några i sällskapet skulle vika av mot Kebnekaise fjällstation vid 18km, vi var 4 man som fortsatte till Tarfala. Man kan nog säga att det var vi som utgjorde kärnan i expeditionen och det var vi som höll ihop till slutet…

keb2013-2

Sjön och glaciären vid Tarfala

Vi var minst sagt trötta och möra då vi efter 25km vandring kom fram till Tarfala, man orkade inte mycket annat än att slå upp tälten och krypa till kojs. Det blev aldrig riktigt mörkt så det var svårt att hålla reda på tiden, den kalla natten byttes så småningom mot dag, på morgonen när jag drog upp dragkedjan till tältet möttes jag av denna vy! (bilden ovan) och jag insåg att den här resan är på riktigt, jag är verkligen i fjällen…

Vi fortsatte längs jojoleden, vårt mål var Kaskasavagge som ligger två dalgångar bort (ca 10 km), vi skall alltså över två bergspass idag, det skulle visa sig vara tuffare än någon av oss räknat med. Från Tarfala följer vi ”Jojoleden” runt Tarfalasjön och upp längs glaciären som syns på andra sidan sjön i bilden ovan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Fotograf: Torbjörn Svensson
Vi beundrar utsikten, man blir matt av intrycken och vyerna här uppe…

Möra och matta efter två dagars vandring och klättring, bärandes på våra tunga ryggsäckar kommer vi äntligen fram till Kaskasavagge.

Vi sätter upp vårt basläger vid dalens enda lämpliga tältplats som fått namnet ”K-international”. Den består av en liten mossbeklädd bergsknalle som höjer sig en aning över de kringliggande stenmassorna och liksom bildar en liten ö mitt i dalen. Här skall vi tillbringa ett par nätter och på dagarna skall vi ut på äventyr…

keb2013-4

Utsikt från toppen av Nibbas (1900m)

Vi bestämde att bestiga var sin bergstopp, kravet var att den skulle resa sig minst 1900 meter över havet. Jag valde Nibbas som låg i Nordostlig riktning från baslägret sett, det var grått och mulet när jag startade, lutningen var idel uppför. Dock så gick det relativt snabbt (kanske 3h) att ta sig upp och jag mötte inga direkta hinder.

När jag sitter där uppe och precis plockat fram fikat, då ser jag gråa mörka moln under mig. De driver in i dalen från tre håll och tanken slår mig, -Om det blir oväder nu, då är detta ingen bra plats att vara på… Jag avslutar snabbt mitt fika och påbörjar nedstigningen, hinner knappt halvvägs ner innan det börjar regna och hagla.

Dock så tar jag mig ner helskinnad och inser snart att jag är första man tillbaka till baslägret. Medan jag väntar på de andra passar jag på att tvätta både mig och mina kläder i en intilliggande jock, lagar lite mat och försöker även njuta lite av ensamheten och vidderna…

Medan jag är där helt ensam mitt i dalen utan mobiltäckning och långt från närmsta civilisation, då börjar jag inse hur sårbara och avskärmade vi är här ute. Samtidigt blev jag tacksam för att vi förberett oss så pass bra, det gick verkligen ingen nöd på oss.

keb2013-5

Vy ut mot Tjäktjavagge

Nästa dag är det dags att bryta upp, kvällen innan hade vi ett rådslag om vad som skulle prioriteras under de kommande dagarna (fanns ett antal önskemål). Vi kom fram till att Kebnekaises Sydtopp stod högst upp på listan, det var minst två dagars vandring dit, för att hinna med Keb innan hemresan fick vi bryta upp vårt basläger nu…

Vi följer dalen Kaskasavagge i västlig riktning mot den stora dalen Tjäktjavagge, där skulle vi följa Kungsleden tillbaka till Kebnekaise Fjällstation, så föll det sig att vi gick ett varv runt kebmassiven innan toppbestigningen…

keb2013-6

En välförtjänt paus när vi kom fram till Kungsleden.

Den lilla toppen som sticker upp nere i dalen till höger i bilden ovan, det är Pyramiden, vårt basläger låg vid foten av detta berg, vi har nu gått halvvägs (ca 10km) av dagens etapp…

Efter att ha vandrat i obanad terräng i fyra dagar kändes Kungsleden som rena motorvägen!

Nu när vi kunde följa en upptrampad stig vilket kändes lyxigt förflyttade vi oss snabbare. Vi hade inte sett andra människor på flera dagar, men på Kungsleden var det mycket trafik, vi var inte längre själva i fjällvärlden…

keb2013-7

Fint tältplats någon km norr om Singi.

Det var gott att gå o lägga sig den kvällen, dels för att vi vandrat över 20 km, men också för att vi hade vetskapen om att i morgon, då skulle vi komma tillbaka till civilisationen. Bara en sådan sak som att kunna ringa hem o meddela att vi lever, det var nu många dagar sedan våra anhöriga där hemma fått något livstecken från oss…

Vandringen till Kebnekaise Fjällstation gick lätt och utan hinder. Vi följde den upptrampade breda kungsleden och senare Dag Hammarsköldsleden hela vägen fram. Gjorde dock en avstickare, besökte silverfallet som är väl värd en påhälsning om du är i krokarna!

Så blev det då dags att bestiga Kebnekaise, eftersom vädret var dåligt den dag vi tänkt gå upp så beslöt vi att flytta fram toppturen en dag. Dock var vi för otåliga att bara sitta stilla i våra tält och vänta ut regnet så vi valde att gå ett stycke (ca 3h), slå läger i Kitteldalen. Då hade vi sparat några timmars vandring, vädret skulle bli bättre dagen efter…

keb2013-8

På väg upp för Vierramvare, vi har en storslagen vy i ryggen!

Det är en tuff och jobbig, men inte alls omöjlig vandring upp till toppen. Jag skulle tro att de flesta med normal kondition och lite envishet skulle kunna ta sig upp…

Vädret ser bra ut, men toppen ligger inne i ett moln och det molnet skulle visa sig ligga kvar där och vänta på oss… Så länge vi håller oss på en nivå som är under molnen då skiner solen på oss, men när vi klättrar högre kom vi så småningom in i molnen som bäddar in de högsta bergstopparna, det blir dimmigare och kallare…

Till en början regnar det, sedan i takt med att vi kommer högre upp och luften blir kyligare, slår det om till snö och hagel, dessutom blåser det kraftigt. Det känns ungefär som småspik som träffar ansiktet. Som tur är har vi förberett oss väl, har med oss både mössa och vinterhandskar…

Tack vare detta väderfenomen är sikten näst intill noll vilket förstörde lite av behållningen på toppen och delvis resulterar i att jag nu i år gärna vill upp igen.

Bara två veckor före oss var en kollega upp till toppen, de hade soligt och molnfritt och besteg berget i T-shirt, vädret är nyckfullt…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fotograf: Torbjörn Svensson
Kl 12.00 den 7 augusti 2013 besteg jag Kebnekaise.

Dock när allt kommer omkring kan inte vädret ta ifrån mig det faktum att jag bestigit Sveriges högsta berg, känslan av att stå där efter alla timmars jobb och veta att ingenting i detta land är högre upp en mig just nu, det är en speciell känsla!

Nedstigningen gick bra, i takt med att latituden sjönk steg tempen och snö blev till hagel som blev till regn och när vi senare kom ut ur molnet log solen mot oss igen…

Om toppen inte hade varit inbäddat i moln, då hade våran topptur kunnat te sig så här:

Hoppas verkligen att vi får bra väder i år!

Det var ett oförglömligt äventyr, jag vill tacka mina äventyrare och vänner Torbjörn Svensson, Mats Högman och Per Westling.

Här följer ett bildspel, ett större urval av mina bilder från ”Kebne Expedition 2013”

Håll tillgodo och låt dig inspireras!

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+