Aug
2014

Omberg runt

Så heter den 27km långa leden som startar och slutar vid Naturrum i södra delen av Omberg. Som namnet ”Omberg runt” antyder springer man bokstavligen runt hela berget, leden gör även några avstickare men merparten av bansträckningen går uppe på eller på bergets sidor…

Idag hade jag förmånen att få springa denna led, frun var på jobbet och barnen på läger så vad passar väl bättre än lite egentid med mina löparskor… 😉

omberg1

Är riktigt taggad inför dagens äventyr!

Dock så här i efterhand är det synd att inte ha delat upplevelsen med någon, men Ebba är nog inte sen att haka på nästa gång. 🙂

Leden var betydligt tuffare än jag föreställt mig, mycket uppför och nedför (mer än jag är van vid) klockan visade ca 500 meter stigning och ungefär lika mycket nedför. Antar att detta var bra träning inför Sälens Fjällmaraton som går av stapeln i slutet av månaden…

Dessvärre hade jag inte laddat så bra, endast två ägg på morgonen innan jag åkte hemifrån. I väskan hade jag en snickers och 2,5 liter vatten varav 1 liter var sportdricka…

Gårdagens backträning med Team Nordic Trail känns fortfarande i benen, nej jag kunde ha haft bättre förutsättningar, men den här gången fick jag ta det tillfälle som gavs, kalendern gav mig en lucka idag så lika bra att ta tillfället i akt, det är verkligen inget jag ångrar, även om jag mot slutet skulle bli riktigt trött i benen…

Här är en liten film som jag passade på att spela in medan jag sprang…

Omberg runt

Det var mycket varmt idag, helt vindstilla då jag sprang på landsidan och solen gassade, men desto skönare sista milen då jag sprang längs Vättern, där blåste svalkande vindar…

Nu var jag inte ute efter att klara sträckan på bästa möjliga tid, prio var att njuta av turen, vyerna och landskapet (har inte varit på Omberg tidigare, därför vill jag passa på att uppleva denna plats som jag hört så mycket positivt om)…

omberg2

Njuter av utsikten vid ”Västra väggar”

Leden var bra uppmärkt, täta orangea markeringar på träd över allt utom på ett ställe, när man lämnade berget och kom ut på fälten, där lurades jag till en omväg… Det finns flera leder på berget, inte bara denna var markerad med orange färg.

Jag hade inte sett någon markering på länge och funderade på om jag var på rätt väg, då fick jag syn på en pil åt vänster som det stod vandringsled på, en bit in i skogen i pilens riktning satt en nymålad orange pinne, där kutade jag in, men efter någon km kom jag tillbaka till samma plats?!? Då provade jag att fortsätta framåt och ignorera pilen, inte vika av in i skogen. Efter ett tag dök det upp en ny orange markering (den rätta) men här satt markeringarna mycket glesare… Senare när jag lämnade åkrarna och fälten bakom mig o kom upp på berget igen, då kom markeringarna tätare…

Leden gick nästan enkom på stigar av varierande underlag, väldigt lite vägar, även om det också förekom några km av sådana, riktig ”trailkänsla” med andra ord…

omberg3

Avslutade med ett dopp i Vättern ”Stocklycke hamn” innan jag styrde hemåt.

Om du är sugen att testa en utmanande trail, då kan jag verkligen rekommendera att springa på Omberg, det finns många leder att välja på, nu har jag bara provat ”Omberg runt” och den höll bra kvalité, var väldigt utmanande. Kan definitivt tänkta mig att åka tillbaka till Omberg igen…

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+