Apr
2016

Trailsemester i svenska fjällen

Vid den här tiden på året sitter många i sina stugor och planerar sommarens semester, därför vill jag tipsa om ett härligt semesteralternativ, något som jag och hustrun genomförde förra sommaren, vi åkte på trailsemester i Svenska fjällen.

Kebnekaise sydtop

Elias på toppen av Kebnekaise

Bakgrund

Allt började med en tanke året innan då jag tog med mina grabbar upp till Kebnekaises sydtopp, tänk om man skulle springa i dessa fantastiska fjäll med lätt packning? Jag kunde inte släppa tanken utan började snart planera för en underbar trailvecka i ”kebfjällen”.

tolpagorni

Tältplatsen med det vackra Tolpagorni i bakgrunden.

I korta drag var tanken att låta vår utrustning (tält, mat, kläder osv) flyga helikopter från Nikkaloukta till Kebnekaise fjällstation, medan jag och Ebba samtidigt sprang samma sträcka…

Väl där skulle vi hitta en bra plats att slå läger och utgå ifrån då vi genomför våra dagsturer i området. Samma sak på hemvägen, packningen flög, jag och Ebba sprang tillbaka till civilisationen…

Underbara stigar!

Förberedelser

Några veckor innan avfärd började vi förbereda vår vistelse i fjällen, maten skulle visa sig bli en stor sak, vi gör av med mycket energi när vi springer och behöver därför fylla på med bra mat, dessutom är hustrun känslig för gluten och äter heller inte kolhydrater, vi behövde alltså få med oss fet mat som skulle hålla för en veckas fjällvistelse, den skulle väga så lite som möjligt och inte ta för mycket plats i väskan.

20150725_202201

Det går att torka nästan vad som helst så varför inte lyxa till det med skogens guld!

Jag köpte böcker i ämnet och vi började experimentera med att torka egen mat i ugnen, ju mer påläst jag blev desto större blev möjligheterna, insåg att man kan torka nästan vad som helst.

Det som funkade bäst, var enklast och blev godast var att köttfärs, vi gjorde två varianter, en ”vanlig” och en med tackokrydda. Dessutom torkade vi grönsaker, svamp och lök som packades i egna påsar, dessa tillbehör blandades sedan med köttfärsen vid tillagningen. Till köttfärssåsen åt vi bönpasta (som pasta men utan kolhydrater) som varierades i ett par olika smaksättningar.

Ebba bakade energibars att ha med på våra löpturer, det blev riktigt bra!

Förutom maten hade vi redan det mesta i utrustningsväg, jag har fjällvandrat i området runt keb två år i rad så hade hunnit köpa på mig det nödvändigaste, behövde bara komplettera med ett extra liggunderlag till Ebba och lite annat småkrafs…

Resan

Vi flög med SAS från terminal 4 på Arlanda till Kiruna, tidigare år har jag tagit nattåget vilket har sin charm, men insåg att det var så mycket smidigare att flyga och kostade samma peng. Dessutom är inte SJ att lita på, förra året gick inte tåget ända fram utan fick ta bussen från boden till Kiruna, våra vänner som skulle ansluta till nattåget i Stockholm missade avgången för att deras anslutningståg stannat pga signalfel, de var nära att missa fjällresan men fick i sista stund tag på flygbiljetter istället…

20150727_220352

Kiruna LKAB gruva

Vi landade i ett grått och regnigt Kiruna, sikten var noll, det kändes lite motigt. Jag ville att denna resan skulle vara en positiv upplevelse för Ebba som är lite skeptisk till friluftsliv, hoppas inte hela veckan blir såhär.

Flyget ankom sent på eftermiddagen bussen till Nikkaloukta hade redan avgått, vi hade därför bokat en natt på Scandic hotell, på kvällen besökte vi ICA och handlade på oss lite förnödenheter och införskaffade även gas till vårt kök.

(Obs. gasoltub får inte medföras på flyget så ingen idé att köpa detta hemma…)

20150728_090540

Utsikt från hotellet men framför allt, vackert väder!

Följande morgon vaknar vi till en klar himmel, solen skiner och från vårt hotellrum ser vi snöklädda berg i horisonten, det är dit vi skall idag, det kändes härligt!

20150728_102038

På sightseeing i Kiruna

Efter att ha ätit en god hotellfrukost hade vi några timmar på oss innan bussen skulle gå, vi passade därför på att ”sightseea” i Kiruna, framförallt vill vi hinna besöka Kiruna kyrka som är en av de stora sevärdheterna i området.

2014-07-26 09.44.18

Vackert som en tavla…

Mötet med fjällen

Solen sken och himlen var som sagt blå det skulle bli en fantastisk dag! Det är 70km till vägs ände, Linje 92 bussen från Kiruna till Nikkaloukta tog ca 1h. Väl framme förberedde vi oss för ett ordentligt långpass, men innan vi kunde ge oss av till fots skulle ryggsäckar lämnas in på flygplatsen.

20150728_125602

Starten av Dag Hammarskölds led

Kallax flyg träffade vi ett annat par som också skulle till fjällstationen, de skulle dock vandra, men i likhet med oss skulle de endast ha med sig lätt packning och låta ryggsäckarna flygas ut med helikopter…

20150728_145239

Helt underbart!

Emma och Fredrik ett härligt nygift par som var i fjällen på bröllopsresa, det skulle visa sig att vi hade en hel del gemensamma intressen och vi skulle träffa på dem flera gånger under veckan…

Trailsemester i Svenska fjällen

Man bara njuter en dag som denna!

Nu var det dags att ge sig av, att springa de 18km ut till Kebnekaise fjällstation, Wohoo!

20150728_134706

Bitvis mycket vatten…

Stigen var först mycket lättsprungen, första 5km till färjan var stigen bred och jämn, följande 4km var fortfarande hyfsat jämn, men med fler spänger och mycket vatten, året 2015 gick till historien som ett riktigt blött år. Snösmältningen var sen, det var extremt mycket vatten i bäckarna, många spänger låg under vatten…

20150728_143226

och bitvis mycket sten…

Sista milen letar sig leden uppåt, terrängen blir stenigare och stigen mer teknisk, vi kommer närmre de mäktiga bergen som tidigare bara varit en siluett i horisonten. Solen värmer och det är underbart, vi stannar flera gånger och tar kort och njuter av miljön, njuter av att kunna dricka direkt ur bäckarna, vi har inte bråttom.

20150728_150459

Älskar trailrunning!

Efter ca 2,5h kommer vi fram till fjällstationen, vår packning har inte kommit fram än så vi letar oss ner till Elsas bro där vi hittar ett bra ställe att bada och sola, livet är riktigt härligt, det här är trailsemester i Svenska fjällen när den är som bäst!

20150728_161550

Kallt fick en ny innebörd…

Så småningom hör vi helikoptrar i fjärran, det är dags att hämta packningen och leta upp en plats att sätta upp tältet. Vi får höra att man haft stora problem med mycket regn och höga vattenflöden dagarna innan vi kom och prognosen sa tydligen regn följande dagar, fördelen med att springa är att man kommer fram före alla vandrare, därav kunde vi välja tältplats först.  🙂

20150728_163530

Vi tog det lugnt och vi njöt!

Man kunde tydligt se på marken var vatten runnit dagarna innan, det gällde att tänka till, den finaste platsen är inte alltid den bästa. När tältet var rest lagade vi mat och sedan slappade vi resten av eftermiddagen.

20150729_130722

Läskiga broar…

Tarfala

Planen dag 2 var att springa bansträckningen ”Keb Arctic Run”, men dagen innan då vi hämtade ut våra väskor vid helikopterplattan träffade vi en stugvärd som försökt vandra Kungsleden norrut, han avrådde oss från att ta den rutten pga av höga vattenflöden, själv hade han fått bryta sitt försök att gå upp till Sälka där han skulle lösa av stugvärden, istället satt han nu och väntade på helikoptertransport…

20150729_100505

Tarfaladalens nedre del

Fick även höra från personalen inne på fjällstationen att folk blivit strandade och inte kunde ta sig mellan Singi och Keb. Om vi sprungit den tänkta sträckan då hade vi kommit till detta vadställe i slutet av dagen, det hade inte varit bra, nej vi fick komma upp med en plan B.

Mysiga stigar!

I stället för den tänkta rutten beslutade vi att springa upp till Tarfala, hälsa på i stugan där uppe och eventuellt om vädret tillät skulle vi fortsätta upp till Svartsjön.

20150729_121050

Det blir mer o mer vinter ju längre upp i dalen vi kommer…

Det är rätt tuff stigning upp till Tarfala, stigen är teknisk men miljön är outstanding, vädret var grått och regnet hängde i luften, i takt med att vi kom högre sjönk temperaturen, vi stannade halvvägs upp och drog på oss förstärkningsplagg. Sista km var snöpuls, typ halvmeter snö… Som sagt lite otur med vädret, det var skönt att komma fram till Tarfala, vi gick in och värmde oss i stugan och åt det medhavda fikat. Utanför gick molnen lågt, ena stunden såg man tydligt bergen som omgav oss för att i nästa stund försvinna in i dimman och allt blev då bara vitt…

20150729_111153

Snölöpning i slutet av juli!?!

När vi fikat växlade vi några ord med stugvärden, en trevlig prick som hade skottat spängerna på morgonen, det var nästan en meter höga snövallar runt spängerna och det var tydligt att han var trött på snön. I normala fall är det snöfritt i Tarfala såhär års… Tarfalasjön hade nyligen befriats från is och låg som en turkos swimmingpool i det snöklädda landskapet.

Trailsemester i Svenska fjällen

Nedför var det bara att dra på och koppla på ”the flow” 🙂

Eftersom molnen gick lågt beslutade vi oss för att inte fortsätta upp i dimman till Svartsjön utan vi började istället springa tillbaka ner mot fjällstationen, det var påtagligt på nedvägen hur temperaturen steg ju längre ner i dalen man kom. Efter ett par km åkte jackan av och sedan de långa tightsen. På nervägen mötte vi många vandrare som var på väg upp mot Tarfala. Nedförslöpningen var rolig, teknisk stig som bara fortsätter i fler km, ibland brant, ibland flackare men hela tiden nedåt…

Trailrunning...

Trailrunning…

Tillbaka vid fjällstationen tvättade vi oss, bytte om och sedan blev det till att laga mat. Vi träffade Emma och Fredrik igen, satt o pratade en stund med dem. Eftermiddagen och kvällen tog vi det lugnt, hängde inne i fjällstationen, spelade spel och planerade för tredje dagens aktivitet

20150730_131911

In i dimman…

Silverfallet

Vi hade nu sprungit i två dagar, ganska krävande löpning, när den tredje dagen bjöd på ihållande regn beslutade vi att ta en återhämtningsdag, vi drog på oss regnkläder och vandrade bort till Silverfallet, ca 12km t/r.

20150730_112108

Höga vattenflöden…

Det var en blöt men rolig strapats, ena stunden lättade dimman och man såg bergen och topparna, andra stunden såg man bara mjölkvit dimma. Det var som sagt mycket vatten i jockarna, leden till Silverfallet bjöd på en del vad… Tyvärr fick vi bryta turen med bara 200 meter kvar till fallet, dimman var för tjock, vi såg ingenting och där stigen gick var det riktigt brant ville inte riskera något på det hala stenarna, vi valde att vända.

20150730_131244

Gandalf stav?

Allt vi hade på oss var nu ordentligt blött, när vi kom tillbaka till Fjällstationen köpte vi var sitt servicekort som berättigar oss tillgång till servicehuset med dusch, kök och torkrum.

20150730_130128

Halt på de våta stenarna…

Härligt med en dusch, det kändes lyxigt att laga mat o äta inomhus. I köket träffade vi Fredrik och Emma igen, vi slog oss ner med dem och blev sittandes riktigt länge.

Nikkaloukta

Det regnade hela natten, tidigt följande morgon slutade det smattra mot tältduken. Vårt tält är riktigt bra, ett Hilleberg Nammatj 4 GT, vi vaknade upp torra, även våra saker var torra, men på utsidan var allt blött, under natten hade det bildats en liten bäck som rann in under tältet, som tur var valde vattnet vägen under markduken som skyddat oss från att bli blöta.

20150731_104216

Blev färre stopp för foto på tillbakavägen, men här tog vi ett kort stopp vid hamnen i Láddjujávri

Vi vaknade tidigt, fixade frukost och började sedan förbereda oss att springa tillbaka, tältet ska tas ner och vårt lilla läger packas ner i ryggsäckarna…

Idag skulle vi springa tillbaka till Nikkaloukta men äventyret var inte över, i Nikkaloukta hade vi bokat en stuga för två nätter…

Vi gick till helikopterplattan för att lämna in packnigen, där sa vi hejdå till Emma och Fredrik som skulle flyga tillbaka och sedan tillbringa ett par nätter på SPA i Kiruna.

Att springa 18km tillbaka till Nikka gick betydligt lättare och snabbare än att springa till Fjällstationen, kapade tiden med nästan 30 minuter, dels för att vi tog färre pauser, dels för att det gick svagt nedför nästan hela vägen och dels för att man börjat lära sig tekniken att springa på teknisk stig, dessutom struntade man i att fötterna blev blöta, man var inte längre så försiktig…

20150731_224835

Skönt som omväxling att sträcka ut på asfalt…

Vi hade fått tag på en riktigt fin stuga med loft och högt till tak. Jag spände upp tältet inomhus och hissade upp det i taknocken för att torka. Vi var lite rastlösa på kvällen så snörade på oss löpardojjorna och tog en milrunda, som omväxling sprang vi på asfalt, det var skönt att springa snabbt och sträcka ut steget, känna fartvinden i ansiktet.

Islandshästar

Nästa förmiddag hade jag bokat turridning (halvdag) som utgick från Nikkaloukta. Det visade sig att det bara var jag och Ebba samt de två instruktörerena som var med på turen, kändes lite som en privat guidning på hästrygg genom skogarna runt Nikka. Vi började med att rykta och sadla hästarna och sedan satte vi upp.

20150801_130149

Horseback Riding…

Ridturen gick på stigar och mindre vägar i fjällandskap, vi korsade några jockar vilket var lite problematiskt pga av högt vattenflöde och sedan vek vi av upp på högre marker. Det var otroligt härlig aktivitet i kontrast till löpningen. Efter ett par timmar satt vi av, vi hade kommit fram till en glänta i skogen där vi gjorde upp eld och fikade. Blev bjudna på torkat renkött och aldrig har väl fika, bröd med riktigt smör och mjukost smakat så bra som här, jag och Ebba bara njöt!!

20150801_125012

Det bästa fika jag någonsin ätit…

Vi fick definitivt mersmak på ridning både jag och Ebba är nybörjare, jag hade ridit en gång förut och Ebba hade aldrig ridit men det gick väldigt bra, hästarna skenade bara en gång, vi var nästan tillbaka i Nikka när en Helikopter passerade lågt precis över våra huvuden. Hästarna blev rädda och satte av i galopp, jag fick stopp på min häst ett par hundra meter längre fram och Ebbas häst lugnade ner sig ytterligare en bit framför oss, våra guider vars hästar inte satte av i galopp blev lite rädda att vi inte skulle få stopp på våra hästar, men allt gick väl…

20150801_133556

Islandshästarna imponerade när de höll balansen i steniga jockarna.

På kvällen kände sig Ebba trött och sliten, hon valde att stanna i stugan medan jag gav mig ut på en löprunda. Jag hittade en stig norr om Nikka, den ledde in i skogen. Nyfikenheten tog över, jag var bara tvungen att se vart den här stigen ledde… Stigen slingrade sig uppför berget och växtligheten ändrade karaktär vart efter jag kom högre.

Jag började i tallskog men efter bara 4km var jag över trädgränsen och hade passerat alla stadier, barrskog, lövskog, buskar, gräs och lavar och tillslut var det bara sten, jag hade kommit upp till en platå och då vände jag mig om, blev helt uppslukad av vad jag såg, det var en magisk vy! Jag blev hög av upplevelsen och skyndade tillbaka till stugan, var tvungen att berätta för hustrun om mitt ”Halleluja moment”…

Du förstår att man får ”Halleluja feeling” när man springer här! 🙂

Ebba du måste testa den här stigen, den är helt fantastisk! Jag var lyrisk och det smittade av sig på Ebba, hon snörade på sig skorna och tog en promenad enligt den vägbeskrivning hon fått av mig. Tiden går och jag börjar bli lite orolig när hon inte syns till, Ebba har många gåvor, men lokalsinne är inte en av dem så jag börjar fundera på om hon gått vilse… Ett par timmar senare kommer hon tillbaka till stugan och det bara lyser i hennes ögon, vilken stig! Hon var lika tagen som jag. Vi bestämde oss att gå upp tidigt nästa morgon och springa tillsammans upp till platån…

Till Kiruna

Följande morgon skulle stugan städas och packningen packas, tältet som nu torkat skulle tas ner och rullas ihop, det var som sagt mycket som skulle göras innan vi klev på bussen till Kiruna.

Frukost på berget

Därför gick vi upp riktigt tidigt för att hinna springa, vi valde att ta med frukosten upp på berget så jag kokade kaffe, stekte bacon och Ebba kokade ägg, vi packade allt i våra löpryggor och begav oss sedan upp mot platån som föreföll sig vara precis lika härlig nu på morgonen som kvällen innan.

20150802_075944

Im flying!

Vi sprang runt där uppe och apade oss, tog många bilder och åt även frukost, när vi blivit mätta på utsikt sprang vi tillbaka till stugan, duschade och gjorde oss klara för avfärd mot Kiruna…

20150802_073502

Ebba försöker sig på den svåra ”The on foot on the ground pose”…

I Kiruna stod regnet som spön i backen, vi skyndade oss till Scandic Hotell där vi skulle bo en sista natt. En såhär regnig dag finns inte så mkt att göra i Kiruna, ett besök i Gruvan är visserligen ett alternativ, men det är ganska dyrt och faktiskt blev jag lite besviken året innan då vi tog turen ner i undergjorden, det är visserligen kul att ha sett, men inget man känner man vill göra igen… Framför allt var jag besviken över att man inte fick se produktionen på nära håll, man gick mest runt som i ett museum och tittade på diverse gruvföremål och läste på stora tavlor om det som man hade velat se live…

Nej vi höll oss mest på hotellet men när regnet lättade gick vi på jakt efter torkat renkött, köttet vi blev bjudna på då vi red, det var så gott att sådant ville vi köpa med oss hem…

På kvällen gick vi ut och åt, valet föll på Pizzeria Palladium, fantastiskt god pizza och deras pizzateam har enligt egen utsago vunnit Pizza-EM tre år i rad. Denna pizzeria är värd ett besök om du skulle ha vägarna förbi Kiruna…

Med 80km i benen var detta ett gott och värdigt avslut på våran trailsemester i Svenska fjällen…

Betänk

Trailsemester i Svenska fjällen behöver inte betyda svindyra ledarledda arrangerade resor, det går alldeles utmärkt att ordna trailresor på egen hand! 😉

Print this pageEmail this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on Google+